Sunday, May 23, 2010

Ikhlas....Aku Tak Marah !!!

Sejak malam tadi aku dah uruskan semua pakaian kotor, basuh, baju2 siap sangkut ngan hanger, kain2 towel2  dan cadar2/sarung bantal, aku masukkan dalam bakul plastik jer...so pepagi aku dah sidaikan di ampaian....... takut panas tak sampai ke petang.  Cuaca tak menentu sekarang nih.  Aku dah lama berhenti guna 'dryer', buat mengurangkan bil letrik, aku sanggup penat berebut ngan matahari. 9 am kain baju beres.

Ke dapur pulak, mengemas, mencuci, sapu sampah, mengelap, menyusun dan masak nasi. Lauk malam masih berbaki jadi cuma dihangatkan semula buat lunch. Puas dapur dah bersih, aku terus naik ke atas. 

Jam dah 10.30 am, baru dapat mandikan cucu...salinkan baju, siap...cucu dah bersih bagikan susu sebotol (dah 6 tahun tu masih minum susu pakai botol)...............manja sebenarnya.

Lipat baki kainbaju semalam - terus ke beranda 'on iron' mula menggosok baju, seluar dan macam2 lagi.  Anak2 kerja esok, baju2nya mesti siap.  Kalau rasa kuat kederat, aku gosok semuanya dan siap gantung dalam bilik memasing.  Senang .... tak sakit telinga aku hari2 anak2 minta ini/itu, tanya mana benda ni/benda tu, stokin, boxer, t-shirt, kain pelekat...senglet...entah aper2 lagi dah aku asing2kan...biar senang carik. Lagi satu nak bagi contoh kat dia orang jugak tu biar nanti kalau dah berumah tangga atau nak hidup sendiri buat macam mama susun atau suruh isteri memasing buat benda yang sama. Senang dan mata pun tak sakit bila bukak pintu gobok. 

Lima pasang unifom cucu nak ke sekolah dah digosok dan digantung, jadi taklah terkejar2 nak siapkan pagi2. Jam dah bunyi ting tong ting tong ting tong...(3 X) Isshhhh....leka aku tak sembahyang lagi.  Terus berkejar mandi sebab tau2 saja lah bila menggosok baju. Sudahnya 3.30 pm baru usai Zohor.  Mohon moga2 Allah ampunkan dosaku melambatkan solat. 

Rehat sebentar baca2 magazine dan berkira2 nak masak aper petang nih.  Masuk saja waktu Asar terus solat.  4.50 pm terus turun ke dapur keluarkan ikan, tumbuk semua perencah, dah siap masak.  Selamanya aku masak tak lebih dari 2 lauk, ada protin ada sayur cukup.  Bertuah keluarga ku tak cerewet.  

Sementara menunggu lauk atas dapur masak, aku angkat kain baju dari ampaian.  Alhamdulillah kering semuanya.  Suruh cucu mandi, salinkan baju dan bagi susu lagi.  Baru dapat duduk lipat semua baju perlahan2 sambil mengadap laptop, jadi tak lah rasa jemu.  Teringat adik dah balik dari menjengok anaknya di sekolah (tinggal sebelah rumah jer) ....berhenti sekejap pi hantar sedikit juadah.  Potpet potpet .......balik..!

Tak jadi sambung lipat baju, perut berkeroncong...tak sedar aku tak makan dari pagi...cuma minum kopi secawan dan 1 cup caramel sebab nak makan ubat highblood aku.  Penyakit orang tua2 ler.  Capai pinggan bukak periuk nasi......astaqfirullah..!!! mana nasinya ? tadi nengok si polan anakbanak makan.   Kebiasaannya si polan yang tolong masakkan nasi kalau dah habis.  

Takperlah pujuk hati, si polan nih mamai agaknya sebab baru bangun tido atau tak sehat ker si polan arini .... terus basuh periuk langsung tanak nasi.....sayup2 azan Maghrib di udara.  Ehh..kenapa kain lap dapur masih terendam tak berbasuh lagi.  Dah ku pesan pada si polan sejak semalam tengahari lagi minta tolong basuhkan sebab aku rendam ngan klorox.  Hampir masam dah baunya...takperlah aku ambil dan bilas ajer terus sidai.  

Aku naik atas untuk Maghrib.  Rakaat ke2.....mataku jadi kelabu.....ada airmata mengalir ke pipi.  Tiba2 hati jadi sebak.  Isshhh...tak konsentret pulak aku nih solat.  Habis basah telekong aku dengan airmata. 

Kenapa yer........hati ku rasa hiba, sedih, dan dalam keadaan ginilah aku mudah teringatkan arwah mak dan abah.  Kenapa tiba2 aku jadi begini..... hatiku sememangnya ikhlas, sebenar2nya ikhlas atas segala tanggungjawab yang aku laksanakan ...... aku tak  rasa marah atau berkecil hati pada sesiapa pun.  

Yang pasti.....badan dan minda aku sememangnya PENAT dan KELETIHAN....lesu...!!! 



21 comments:

maza said...

rasanya.. orang di sana juga kerinduan fatihah dari kita kot!

mujur juga teringatkan org tua sendiri.. lalu kita kembali pada landasan Ilahi..huhuhu

maza yg muda belia ini pun pernah alami sitausi itu, walaupun tidaklah seperti al-kisah amah tersebut. sikit2 tu ader ler. hehehe

maza tiba2 tgh solat tersedu-sedan. .tiba2 teringatkan arwah ayah.. juga ibu di kampung.. huhuhu

usai solat terus mengadap tipon, tipon mak dikampung! huhuhuhu

***rasanya nak berlari jerk ke kampung sekarang gak! uwakkkkk

MARIA said...

InsyaAllah maza...setakat ni kenangan arwah mak/abah masih melekat di hati tokma, belum pernah terlupa Fatihah buat mereka setiap kali usai 5 waktu. Sedih tu sebab dah hilang tempat mengadu.

Maza boleh gak berlari balik kampung, tokma nak lari kemana..!!? dok layan hati dukalara ni ajerlah.

iina said...

Tokma.. lah sedihnya dengar... Insyallah .. kdg anak2 nie teralpa sekejap dengan kesibukan masing2.. tuh yg buat tak ingat semua tuh.. tapi yelah kan bila tiba masa tuh hati terasa juga.. bukan sedih sebab diorg tak ingat.. cuma kdg2 hati tuh terkenang2 jek ;)

Senyum selalu ye tokma ;)

Kak Long said...

Nangis masa solat, tak sedar air mata mengalir..saya pun sering begitu. Sebab hakikatnya saat mengadap tuhan hati kita shahdu....kita berserah sepenuhnya kepadanya sebagai tempat utama kita mengadu....tak pela kak...tak sengaja pun....Allah maha tahu.
apa pun tabahlah selalu dan jom ikut saya dgn tiny gi esq!

Kaktiny said...

kak.. jgn sedih sedih k..
nanti kita gentel kuih siput sama sama eh.. hihihi....

(nanti kita set plan.... baikkk punya.. hahaha)..

UuL said...

*hug mama
don't be sad Ma.

doa yang selalu mengalir buat arwah keluarga insyaAllah selalu sampai.

Tabah ya.. be strong. we love you ma :)

en_me said...

teringat filem promlee, 'haku bukan marah tapi nasihat...'.. ekeke, salam

Unknown said...

syg ku tokma.., sgt mengerti penderitaan mu dan kepenatan mu .. sbg seorg ibu, terpaksa jua ditelan walaupun pahit. syg ku tokma.., seandainya diri ini blh duduk bersame2 dgn mu, tggal bersame mu, insyallah tokma tidak keseorangan..
tetapi apakan daya diriku tokma, diri ini sgt tidak layak berdampingan dgn saudara disana.. biarpun hati teringin , namun ku pasrah jua atas kasih dan sayang,kemesraan dan pergaulan antara tokma dan yang lain2, sgt sedih ,terkadang kecewa kerena terasa diri dipinggir. namun ku sedar tokma, pencapaian dan cara kehidupan ku, sgt jauh bezanya dri sepupu2 yg lain. mereka ada cerita tersendiri. apa sahaja yg ditanya sepupu, pasti ada jawapan yg boleh membuatkan ibu2 yang lain tersenyum meleret dan bangga. adakalanya , hati ini terpaksa menjauhkan diri dari yg lain. syg ku tokma, org melihat perangai ku hanya dari mata kasar..dan mulalah timbul cerita yg kurang enak didengar ttg diriku. namun ku biarkan saja dan tidak terlintas untuk membenci atau berdendam. syg ku tokma, dari pandangan secara halus, hati ini benar2 kesepian ..sepi dan dahagakan kasih syg seorang ibu. biarpun ada ibu kandung sendiri. tokma sendiri tahu bgaimana sikap ibu kandung ku sendiri. sejak ada org baru dalam keluargaku, kasih syg ibu diberi sepenuhnya kpd mereka. untuk pengetahuan mu tokma, dalam rumah ini, aku bnyk buat hal sendiri.. kerana perhatian ibu terhadapku, sudah beralih arah pada yg lain.. aku redha tokma.. syg ku tokma, biarpun aku tidak sepandai dan sehebat dari sepupu2 yg lain, yg boleh membuat diri mu dan yg lain2 bangga, aku mampu berdiri sendiri. pengalaman hdup bnyk mengajar ku dan bnyk membuat aku mengerti ttg sesuatu . aku bangga dgn diriku sendiri krn mampu berdiri tanpa bantuan sesiapa. syg ku tokma, baru kini ku tahu, aku tidak keseorangan. kerana aku.. ada Allah Yang Maha Esa. Hanya Dia lah, peneman hidupku, dari aku hidup, hingga aku mati.

MARIA said...

Gitu le iina, selalunya tokma yang memendam rasa, sikit2 tu tokma buat derk jer.....tapi kalau dah melampau terasa gak. Kita dah lah penat, letih lagi...memasing senang lenang senduk makan relax.....kita gak yang keatas kebawah mengemas, tunggang langgang sensorang.

Sedih kan....!!!

MARIA said...

Salam KakLong,
Lama gak ni nak lembut hati balik...ada lagi sakibaki rajuknya nih. Sabar tu tetap sabar kaklong. Tokma memang hidup susah dari kecil, jadi dah tua2 nih tak ada sebab nak mengada2 bila susah...cuma terlampau sangat tu, cepat sangat datang sedih sayu hati nih.

Memotivasi diri bolehlah jugak, bagus tu..! tq kak long for caring dan amat mengerti. lega sikit dah nih.

MARIA said...

Tiny....bila projek gentel siput nak mula nih...!

MARIA said...

Love u tooooo....uul...mama sayang uul.

MARIA said...

Wahhh en-me,
Kalau pasal pilem promlee...baru nak jengah umah tokma yer. En-me per kabar...terima kasih singgah. Datanglah selalu...seronok gak nak dengar cerita orang jauh. Lega sikit hati tokma. Hanya kawan2 yang mengerti hatiku...!!

MARIA said...

Munie tahukan munie adalah salah sorang dari orang kesayangan tokma, kalau munie tak cakap pun tokma faham arif sesangat. Luka ditangan orang nampak tapi luka dihati siapa yang tau bedarah atau tidaknya. Kita yang perlu tanggung sendiri.

Tokma kan adik ibumu, tokma nih pun ibumu pernah tak mengaku adik kandung darah daging dia sendiri...pedih tak..? dan lagi tokma tatang anak mcm tatang minyak penuh, pun akhirnya apa yang anak dah balas pada tokma... munie lihat sendirikan betapa sayunya airmata mama mengalir tempoh hari. Kalau mama tak ampunkan dosanya,anak mama akan hidup sengsara.

Biarlah mama ajer yang mendoakan kesejahteraan munie..munie pun anak mama gak. Kalau perlu kita sama2 menangisi hidup kita OK...!!

zura aini said...

salam tokma, lama tak jengah sini. baca luahan tokma teringat mak saya. lebihkurang sama je sibuknya. anak-anak bila dah dekat ada yang nak ambil kesempatan, kalau kita yg jauh ni tegur jadi hal pulak. dah cakap pada mak, jangan sibuk dengan cucu-cucu, tapi dia tak pandai nak tolak agaknya. berterusan lah perah keringat jaga cucu pulak, anak-anak sekali tumpang sekaki, makan, minum semua kat rumah mak. sedih rasa.

Unknown said...

ok mama.. thnks a lot mama..
mmg pedih klu adik bradik sndiri xnk ngaku darah daging dia sendiri. muni pn akak doakan kesejahteraan mama kt sane..

ms kejadian yg gempak tu, for ur info la mama, tengah mama bercoleteh mrhkan abg tu, ank mama tu bleh plak main game ngn muke mcm x bersalah langsung. rs mcm nk tampar jer mama. sory ek mama ckp mcm tu..

smoga hidup mu dimurahkan rezeki.. Allah bless u mama !!!

ibundo said...

salam tokma.
kita yang dah berumur ni memang hati sungguh sensitif. Asal orang salah cakap je, terasa. Asal orang salah buat je, terasa. padahal bila dipikir balik dengan hati terbuka, orang tu bukanlah bermaksud nak mengecilkan hati kita.
agaknya memang orang tua macam ni ye tokma..

Ina said...

Salam Perkenalan Tokma,

Sedih rasanya bacanya entry Tokma yg ini... Takpe la Tokma, hanya Allah yang layak membalas jasa Tokma pada keluarga sendiri. Is it okay if I link your blog to mine? Will wait for permission to do so. Tq.

MARIA said...

Salam zany...mak dan nenek selalunya begitulah zany. Tak akan menghampakan, biar penat asal hati gembira bahagia melihat anak2 bersepakat dan sentiasa ada disisi.

Yang penting mereka ada didepan mata, bukan senang nak berenggang dari anak2 yg dah dijaga siang malam berpuluh tahun. Wang ringgit tak penting...cuma beri sedikit perhatian dan timbangrasa pada org seperti tokma nih, itu dah cukup.

MARIA said...

Org tua camtulah kakpah....kita dah rasa dan selalu ajer nak memendam hati.

Dah jadi bidalan org melayu, anak sepuluh kita boleh jaga, mak dan ayah tak seorang pun anak boleh jaga.

MARIA said...

Salam kenal gak Ina,
Tima kasih sudi singgah umah tokma yer...seronok hati ada orang menjengah kita yg dah tua2 nih.

Silakan Ina...kalau ina suka nak link amat dialu2kan. Tambah lagi kawan tokma.